tisdag, oktober 16, 2007

Vem i helvete anställer folk till västtrafik?

Lokaltrafiken är en ständig källa till irritation och förundran. Tillfällen de senaste dagarna då jag undrar hur anställningspolicyn är på Västtrafik.

1. Det regnar och är 12 grader varmt. Då kör chauffören värmen på maxläge så att all väta riktigt ångar upp och lägger sig som en våt filt i hela bussen. Härligt!

2. När busschauffören skall köra ut från hållplatsen så backar han en liten bit helt spontant så att alla som är på väg att sätta sig snubblar till. Man är ju luttrad lokaltrafikant så man vet ju att parera rörelsen när fordonet rör sig framåt, men när det rör sig bakåt blir man ju lite förvånad. Varför backar chaffisen? Intert skämt med kollega.

3. Klockan är kvart i sju på pendeln till Alingsås och lamporna i tåget lyser med något upp emot 500 W. Diskussionen bland tågvärdarna femton minuter tidigare när de prepade tåget:
- Vi sätter väl på kirurgljuset så att vi kan granska resenärernas alla porer, gubbar?
- Ja, herregud. Annars kanske de somnar och har en trevlig resa. Det går ju inte!

4. Spårvagnsförarjävlar som kör i 10 km/h. Bara för att de redan ÄR på jobbet innebär väl inte att de måste köra med samma accelerationstakt som en pormask? Västtrafik tycker att man skall planera sin resa med 10-15 minuters bytesmarginal när man reser i peaktid, antagligen eftersom deras chaffisar kör så jävla långsamt!

Gaaaaaah!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Antagligen samma människor som anställer folk på flyget...

OJ

Anonym sa...

Ja precis!

"Vi letar efter folk som kan deala med nervösa människor, applicera sitt sunda förnuft på en mängd skilda situationer och tidvis hantera enorma mängder stress. Hmm.. Här har vi någon.. Anurati. Henne tar vi!"

CK

Anonym sa...

Ha ha :)