måndag, december 03, 2007

Bussresa till centralen – ett hatdrama i en akt

Scen: På Marklandsgatan, det regnar och blåser. Ett gäng människor står och huttrar. Carin med C står och fixar till sin mp3-spelare och känner sig nöjd över sin nyinköpta jacka. Hon tittar på klockan och ser att bussen är sen.

En oskyltad Västtrafikbuss svänger in till hållplatsen. Resenärerna tittar lite frågande på varandra och undrar vilken buss det är. Bussen körs av Chauffören Bitterfittan– en bitter man i sena sextioårsåldern som hatar sitt jobb, som inte vill jobba tio i sex på morgonen och som längtar till pensionsdags.

3 resenärer förbereder påstigning. Carin med C går på först.

Carin: (Trött) -Är det här 58:an?
Chauffören: (Snäsigt och mycket otrevligt) -Ja!

Scen inne i bussen: Carin sätter sig. Bussen kör iväg. Bussen kör vidare genom trafiken, sakta och omständigt. Bussen stannar på ett par hållplatser. Efter Shalgrenska sjukhuset stannar bussen en lång stund på Medicinaregaten. Inga passagerare går på eller av. Carin ser sig oroligt om, är det nåt som har hänt? tittar oroligt på klockan. Bussen kavar vidare.

Förbi Wavrinskys plats, Chalmers, ner för Viktor Rydbergsgatan, ner för Avenyn. Stannar på Valand, några går på, några går av. Bussen kör vidare fortfarande sakt. Carin tittar på klockan, den visar 06:07. Bussen skall enligt tabellen vara på centralstation 06:12

Strax innan centralstationen reser sig Carin och ställer sig vid dörrarna. Eftersom hon har åkt kollektivtrafik tidigare i sitt liv i Göteborg vet hon att dörrarna öppnas på lite olika sätt. Bussen stannar. Carin går frammåt, Carin viftar med foten vid vad hon tror är en sensor, Carin trycker på knappen. Samtidigt stiger ett tiotal personer på genom främre dörren. Carin sparkar lite på dörren. Inget händer.

Carin: (ropar lite oroligt och stressat) -Kan du öppna dörren här bak?
Ingen reaktion.

Carin: (muttrar irriterat) – Men va fan!

Carin ser att chauffören börjar förbereda avfart från hållplatsen. Carin tränger sig fram genom människorna.

Carin: (ropar irriterat) – Jag skall av här!
Chauffören: (surt) - Men gå av då!
Carin: (ironiskt) – Det är ju inte så lätt när dörren inte öppnas!
Chauffören: (skriker argt och irriterat) - Men gå av nu då!
Carin: (skriker argt och irriterat) – Men det är inte så jävla lätt när du inte öppnar dörrarna!
Chauffören: (skriker med all kraft) – MEN GÅ AAAAV. FÖRSVIIIIIIN! GÅ AV!
Carin: (skriker) –Men stick och dö, dit jävla as! Måtte dina naglar växa innåt och allt du äter smaka kräk!

-- Slut --

Allt är sant utom den allra sista repliken.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla! Anmäl händelsen till Västtrafik. Någon gräns för hur man bemöter sina kunder måste det finnas. Tyvärr är det troligtvis inte grund för avsked. Men du, och övriga resenärer, borde få en ursäkt.

Storasyster

Anonym sa...

Haha. Det här är klassisk Västtrafik! Sen ska jag berätta hur det gick till för 6-7 år sen då busschauffören inte stannade trots att jag hade tryckt på STOPP. Men det tar vi inte här.

OJ

Anonym sa...

Please OJ, jag vill oxå höra den historien!

Jävla sketgubbechaufför! Jag har också åkt med honom och då gapade han åt min lilla mormor. Fattar du, min lilla mormor!!! Kan bara finnas en sådan jävel, hoppas man. Klaga till Västtrafik, tillräckligt många klagomål kan faktiskt vara grund för uppsägning, speciellt i kombination med något annat. Inte för att vi ska sträva efter att få någon avskedad men ändå.
AJ

Anonym sa...

Det är anmält!
De andra passagerarna som gick på vid centralen stod med öppna munnar och trodde inte sina ögon när vi stod där och skrek på varandra.

Nä, alltså avsked käns ju lite hårt. Men han skulle säkert passa mycket bättre på busstvätten liksom. Så kanhan stå och skrika på bussarna i lugn och ro.

CK

Anonym sa...

Skrapa måsbajs från rutorna kanske?
AJ

Anonym sa...

Ja, det skulle han passa till också. Eller väva det snygga tyget till sätena..

CK

Anonym sa...

Den cahffisen behöver hjälp han mår inte bra och det är något Västtrafik måste ta tag i. Det betendet är inte acceptalbelt även om han inte sovit på natten och stigit upp i svinottan. I och för sig kan det ligga andra saker bakom men det är en sak mellan honom och Västtrafik. Det finns ingen och jag säger igen INGEN KUND/RESENÄR som skall finna sig i det. Inte för att jag anser att man som resenär får vara hur oförskämd som helst men ALLA som frontar kund skall kunna representera sitt företag på ett positivt sätt ock kunna ta "skit".
Ha behöver ett annat jobb eller lära sig HUR man bemöter resenärerna.

Stå på dig och kontakta Västtrafik.
Mamma